• امروز : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

بهترین و بدترین مزه‌ها در سفر هوایی

  • کد خبر : 47453
  • 27 خرداد 1403 - 10:55
بهترین و بدترین مزه‌ها در سفر هوایی
مطالعه اسپنس در سال ۲۰۱۷ که در مجله بین‌المللی غذا و علوم غذایی منتشر شد، اشاره می‌کند که چگونه صدای بلند پس‌زمینه می‌تواند بر درک افراد از طعم، بو و حتی محتوای الکل در نوشیدنی‌ها تاثیر منفی بگذارد

بهترین و بدترین مزه‌ها در سفر هوایی

مطالعه اسپنس در سال ۲۰۱۷ که در مجله بین‌المللی غذا و علوم غذایی منتشر شد، اشاره می‌کند که چگونه صدای بلند پس‌زمینه می‌تواند بر درک افراد از طعم، بو و حتی محتوای الکل در نوشیدنی‌ها تاثیر منفی بگذارد

آیا معتقدید که در پروازها غذای شما به اصطلاح عامیانه «مزه هواپیما» می‌دهد؟ به گفته محققان برای این امر دلایلی وجود دارد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایندیپندنت از نیویورک پست، چارلز اسپنس، روانشناس تجربی در دانشگاه آکسفورد انگلستان که در مورد چگونگی تاثیر برخی محیط‌ها و صداهای خاص بر طعم و مزه مطالعه می‌کند، می‌گوید: «اگر موضوع حوصله سر رفتن و رفع کسالتی که بسیاری هنگام پرواز احساس می‌کنند در میان نباشد، بهترین توصیه همیشه این است که روی زمین غذا بخورید.»

اسپنس می‌گوید دلایل متعددی وجود دارد که چرا طعم غذاها حین پرواز خوشایند نیستند.

او عوامل موثر بر تغییر طعم غذا در هواپیما را به این ترتیب برمی‌شمرد: هوای خشک کابین (کمی شبیه بودن در بیابان)، فشار هوای پایین و مهم‌تر از همه صدای بلند موتور (حدود ۸۰ تا ۸۵ دسی‌بل بسته به جایی که در هواپیما نشسته‌اید).

هوای خشک و فشار پایین کابین

بر اساس مطالعه‌ سال ۲۰۱۱ موسسه فیزیک ساختاری فراونهوفر آلمان، خشکی و فشار کم کابین حساسیت جوانه‌های چشایی به غذاهای شور و شیرین را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، در حالی‌ که طعم‌های تلخ، ترش و خاکی تا حدودی بدون تغییر باقی می‌مانند.

لیزا آر یانگ، استادیار مطالعات تغذیه و مواد غذایی در دانشگاه نیویورک، گفت: «هوای خشک تشخیص طعم‌ها را دشوارتر می‌کند زیرا حس بویایی ما را کاهش می‌دهد و این بر قدرت چشایی ما و حس کردن طعم غذا تاثیر می‌گذارد.»

مطالب خواندنی:  خواص ریواس؛ این قسمت از ریواس سمی است | با ریواس چه خوراکی‌هایی درست کنیم؟ | طرز تهیه خورش ریواس

صداهای اضافی و شرایط محیطی

این مطالعه در مورد اینکه نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که وقتی شرکت‌کنندگان در معرض ۸۵ دسی‌بل سروصدای هواپیما قرار می‌گرفتند، درک شیرینی در آن‌ها کاهش‌ و درک طعم «اومامی» (Umami)، یعنی مزه‌های مطبوع شبیه طعم عصاره گوشت یا فراورده‌های تخمیری، افزایش می‌یابد، صحبت می‌کند.

اسپنس می‌گوید: «به همین دلیل است که استفاده از هدفون‌های حذف صدا و نویز در واقع می‌تواند طعم غذا و نوشیدنی در پرواز را هم بهتر کند.» به علاوه، اضطرابی که افراد حین پرواز دارند، غذا خوردن مقابل پشتی صندلی دیگری به جای نشستن روبروی یک فرد دیگر و کارد و چنگال پلاستیکی هم صرف غذا در هواپیما را بدون توجه به اینکه چقدر غذا خوب است، تجربه‌ای ناخوشایند می‌کند.

بهترین غذا و نوشیدنی در هواپیما

حتی با این ملاحظات، برای غذا خوردن حین پرواز گزینه‌های زیادی هم وجود دارد که طعمی عالی دارند.

اسپنس توضیح داد: «هر چیزی با طعم اومامی مثل پنیر پارمزان، قارچ، گوجه‌فرنگی و البته نوشیدن (از ترکیب  آب گوجه‌فرنگی که برای مزه‌دار کردنش به آن چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌هایی از قبیل سس ورسترشایر،عصاره گوشت، کرفس، زیتون، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و آبلیمو می‌افزایند)، با توجه به طعم اومامی مضاعف آن به لطف گوجه‌فرنگی و سس ورسترشایر».

بدترین چیزهایی که می‌شود در هواپیما سفارش داد

اسپنس می‌گوید که باید از هر چیز شیرین، نمکی یا گازدار اجتناب کنید.

او توضیح می‌دهد: «از نوشیدنی‌های گازدار دوری کنید چون ممکن است باعث نفخ شود. از غذاهای شور و شیرین نیز پرهیز کنید، چون برای اینکه به شما تجربه‌ای مشابه طعم آن‌ها روی زمین بدهند، باید ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر [نمک یا شکر] داشته باشند، بنابراین حتما بسیار ناسالم‌اند.»

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=47453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.